آی تک رسانه ی جوان



آیا می‌دانستید وضعیت ناخن‌های دست‌ شما میزان سلامتی شما را تعیین می‌کند؟ ناخن همواره در حال رشد است و شما با خوردن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی، به رشد بهتر، ح�ظ ظاهر و ا�زایش استحکام ناخن‌های جدید کمک می‌کنید. تغییر در ظاهر، وضعیت و شکل ناخن شما نشان‌دهنده کمبود مواد مغذی است. در ادامه ۸ ویتامین و ماده مغذی برای تقویت ناخن را معر�ی خواهیم کرد.

بیوتین

بیوتین همان ویتامین ب-کمپلکس یا B7 است. غذاها و مکمل‌های سرشار از بیوتین باعث ا�زایش استحکام و تقویت ناخن‌ های شکننده می‌شود. طبق تحقیقات اگر ا�رادی که ناخن‌های شکننده دارند به مدت ۶ ه�ته تا ۷ ماه روزانه ۲٫۵ میلی‌گرم بیوتین مصر� کنند می‌توانند این مشکل را تا حدی بر طر� کنند. کمبود این ویتامین به ندرت در ا�راد ات�اق می‌ا�تد به همین دلیل رژیم غذایی خاصی برای ر�ع این بیماری وجود ندارد. از جمله مواد خوراکی که حاوی بیوتین هستند می‌توان به جگر، زرده تخم‌مرغ، لبنیات، نشاسته، ماهی سالمون، آووکادو، سیب‌زمینی شیرین، خشکبار، غلات و گل کلم اشاره کرد.

ویتامین‌های B

علاوه‌بر ویتامین B7 سایر ویتامین‌های این گروه نیز برای سلامتی و تقویت ناخن شما حائز اهمیت هستند. ویتامین B12 نقش مهمی در جذب آهن و بهبود وضعیت سلول‌های خونی ای�ا می‌کند. ویتامین B12 و آهن باعث محکم شدن و سالم ماندن ناخن‌ها می‌شود. کمبود این ویتامین باعث تغییر در رنگدانه‌ها و ظاهر شدن لکه یا رگه‌های آبی تیره (مایل به سیاه) یا لکه های قهوه‌ای می‌شود. به همین ترتیب، ویتامین B9 نقش مهمی در رشد و سلامتی ناخن‌ها دارد و کمبود آن باعث تغییر در رنگدانه‌ها و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از کمبود این ویتامین‌‌ها، هر �رد بالغ باید روزانه ۲٫۴ میکروگرم ویتامین B12 و ۴۰۰ میکروگرم ویتامین B9 مصر� کنند، البته این میزان در خانم‌های باردار بیشتر است.

ویتامین B9 در سبزیجات با برگ‌های سبز، خشکبار، غلات، نخود، لوبیا و آووکادو و ویتامین B12 در گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و مواد لبنی موجود است.

ناخن ها و سلامتی بدن ، ناخن ها در مورد سلامتی تان چه می گویند؟

آهن

آهن قسمت اصلی سلول‌های خونی را تشکیل می‌دهد که مسئولیت رساندن اکسیژن به ارگان‌ها و سایر سلول‌ها از جمله ناخن‌ها را بر عهده دارند. در صورت کمبود آهن، تامین اکسیژن سلول‌ها به خوبی انجام نشده و از استحکام ناخن کاسته می شود.

کمبود آهن و نرسیدن اکسیژن لازم به ناخن‌ها باعث به وجود آمدن ترک‌های عمودی در ناخن و یا تکه‌تکه شدن آن‌ها می‌شود.

میزان مصر� آهن با توجه به سن و جنسیت ا�راد مت�اوت است. این میزان برای آقایان روزانه ۸ میلی‌گرم و برای خانم‌ها در رده سنی ۵۰-۱۹سال، روزانه ۱۸ میلی‌گرم و بعد از ۵۰ سالگی و یائسگی ۸ میلی‌گرم است.

بدن انسان آهن موجود در مواد غذایی حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ را خیلی بهتر از آهن موجود در مواد غذایی گیاهی مانند غلات، نخود، لوبیا، خشکبار و سبزیجات با برگ‌های تیره جذب می‌کند. با این حال مصر� همزمان مواد خوراکی سرشار از ویتامین C سرعت جذب آهن را ا�زایش می‌دهد. برای مثال، سالاد اس�ناج با نخود و لوبیا به همراه پرتقال یا توت‌�رنگی غذایی مناسب برای تامین آهن مورد نیاز بدن و تقویت ناخن ها است.

لکه های س�ید روی ناخن ها از سلامتی شما میگویند.

منیزیم

منیزیم نوعی مواد معدنی است که تقریبا در ۳۰۰ واکنش بدن شامل سنتز پروتئین که برای رشد ناخن‌ها حائز اهمیت است تاثیر دارد. ترک‌های عمود ناخن می‌توانند نشانه‌ای از کمبود منیزیم باشند. بر خلا� این که این ماده به میزان گسترده در دنیا وجود دارد و قابل مصر� نیز هست اما تقریبا نیمی از مردم جهان با کمبود منیزیم مواجه هستند. میزان مصر� این ماده معدنی برای آقایان و خانم‌ها روزانه به ترتیب ۴۲۰-۴۰۰ و ۳۱۰-۳۲۰ میلی‌گرم است.

تمام دانه‌ها به‌خصوص گندم منبعی غنی از منیزیم هستند. علاوه‌براین سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، بادام‌ و بادام زمینی سرشار از منیزیم هستند.

برای تقویت ناخن چه چیزی باید بخوریم؟ (قسمت دوم)

منابع:

healthline.com

نوشته برای تقویت ناخن چه چیزی باید بخوریم؟ (قسمت اول) اولین بار در اوه | آوای زندگی. پدیدار شد.

درباره : زیبایی
بازدید : 2 بازديد

آخرین مطالب
آهنگ های ویژه
پیوندهای روزانه 2